Jak mieć więcej czasu, prowadząc biznes?
Nieustanny brak czasu wolnego to bardzo częsty problem u osób prowadzących własne biznesy. Praca na swoim jest na tyle angażująca, że wiele osób spędza w niej nawet kilkanaście godzin dziennie. Głównym zagrożeniem niewłaściwej organizacji czasu w biznesie jest wypalenie, przepracowanie i brak rozdziału między życiem zawodowym i prywatnym. Warto więc dbać o to, by prowadząc biznes, zachować zdrową równowagę i pracować efektywnie.
Jak być efektywnym w biznesie?
Każdy, kto miał okazję prowadzić własną firmę doskonale wie, że jest to szczególny tryb pracy zawodowej. Występują tutaj wysokie wymagania i olbrzymia odpowiedzialność. Sytuacja jest najtrudniejsza wtedy, gdy dana osoba prowadzi firmę jednoosobową i musi samodzielnie wypełniać cały szereg różnych ról. Jednocześnie należy pamiętać, że nawet jeśli nie zatrudniamy pracowników, to zawsze możemy delegować różne zadania na zewnątrz. Można przykładowo zlecać pozycjonowanie strony firmowej, obróbkę zdjęć, wysyłkę zamówień. Również delegowanie zadań ze sfery prywatnej takich jak gotowanie, sprzątanie sprzyja temu, że mamy więcej czasu do dyspozycji.
Podstawą efektywności biznesowej jest dobre planowanie. Na każdy dzień trzeba sobie wcześniej stworzyć plan zadań. W takim planie umieszczamy jedynie 3-4 duże zadania i zaczynamy od tych najtrudniejszych i priorytetowych. Jest niezmiernie ważne, by nauczyć się określać, które działania posuwają nas do przodu. To właśnie one powinny być wykonywane jako pierwsze. Planowanie większej liczby zadań nie ma sensu, bo efektywność każdego organizmu jest ograniczona. Gdy będziemy wyznaczać tych zadań za dużo i ciągle niezrealizowane będą one przechodziły na kolejne dni, nabawimy się tylko frustracji. Przy planowaniu zawsze trzeba zakładać margines około 20% czasu na zdarzenia nieprzewidziane.
Co jeszcze pomaga nam zyskać czas w biznesie?
Mając na uwadze oszczędność czasu, warto korzystać z udogodnień technologicznych. Elektroniczne planery i kalendarze sprawią, że zdejmiemy z głowy ciężar pamiętania o wielu rzeczach, bo o określonej porze otrzymamy powiadomienie. Działania podobne warto wykonywać grupowo, w blokach. Można przykładowo hurtowo odpisywać na maile albo wykonać kilka telefonów. Czas oszczędzimy także dzięki bankowości internetowej, która daje nam możliwość korzystania na przykład z poleceń zapłaty. Jednocześnie każda osoba działająca w biznesie powinna pamiętać, że przydatne gadżety czasami są naszymi wrogami, bo nas zwyczajnie rozpraszają. Każdy więc powinien wyrobić sobie nawyk wyłączania wszelkich powiadomień w czasie, gdy zajmuje się ważną pracą. Warto także rozstawać się z firmowym telefonem po umownych godzinach pracy, by ten czas przeznaczać na odpoczynek i kontakty z rodziną.