Jak zachować żywe kolory przy wydruku folderów reklamowych?
Tworzenie projektu każdego elementu marketingowego, przeznaczonego do druku, zaczyna się od przygotowania go na komputerze, w odpowiednim programie graficznym. Dotyczy to ulotek, folderów, katalogów i innych broszur reklamowych.
W każdej z tych form, poza treścią, istotne jest zamieszczenie obrazów, najczęściej zdjęć. Projekt dopracowany w najmniejszym szczególe, pięknie prezentuje się na komputerze, ale w jaki sposób zweryfikować, czy druk folderów będzie tak samo zachwycający?
Kolor na monitorze, a barwa na papierze — dlaczego się różnią od siebie?
Każdy twórca szaty graficznej posiada odpowiedni do tego sprzęt, oprogramowanie, a przede wszystkim monitor. To, co na nim widać to pełna gama odcieni RGB, a to sprawia, że obraz wygląda jak żywy. Niestety nawet najlepsze urządzenia drukarskie, aż tylu barw nie rozróżniają i nie mogą takiego zdjęcia perfekcyjnie odwzorować, gdyż standardem drukarskim jest paleta CMYK — słabsza od RGB.
Aby grafik właściwie ocenił projekt, który będzie wydrukowany, może przestawić opcje monitora, tak by wyświetlał obraz w odpowiedniej palecie. Jednakże przekonwertowanie kolorów i tak nie zapewni w stu procentach identycznego obrazu na ekranie i w druku. Warto, w związku z tym skorzystać z usług drukarni, w której specjaliści pomogą zwizualizować i dopasować szatę graficzną tak, aby po wydrukowaniu folder lub ulotka wyglądały barwnie i żywo.
Obraz na ekranie jasny, a w druku — ciemny. O co chodzi?
Ktoś, kto nie tworzy zbyt często projektów do druku, może popełnić jeszcze jeden błąd, który wyjdzie na jaw po wydruku. Jeżeli w opcjach ekranu zmieniamy jasność, to nie znaczy, że wydrukowany obraz również będzie jaśniejszy. Wręcz przeciwnie, grafika może być zaciemniona.
Jeżeli taka sytuacja się zda 'a warto wiedzieć, że drukarnia może odmówić reklamacji, gdyż błąd popełnia projektant. Biorąc to pod uwagę warto już na etapie tworzenia szaty graficznej używać jaśniejszych odcieni oraz zachować neutralne ustawienia ekranu.
Od jakości papieru zależy jakość wydruku folderu
Finalny wygląd wydrukowanego folderu, czy katalogu w dużej mierze zależy od papieru użytego do druku. Najczęściej klienci drukarni zamawiają materiały reklamowe na papierze kredowym, co zapewnia wysoką jakość finalnego produktu. Jednakże ostateczny efekt kolorystyczny może zaskoczyć. Dlaczego?
Otóż papier biały, używany jako podłoże drukarskie występuje w wielu odcieniach, a kredowy, który niepoddany jest nadmiernemu wybielaniu, tak naprawdę jest delikatnie kremowy. To prowadzi w efekcie do wystąpienia cieplejszych kolorów na wydruku.