Kim jest headhunter i jak wykonywany jest ten zawód?
Nawet przy największym bezrobociu znalezienie specjalisty na dane stanowisko pracy nie jest łatwe. Przeważnie takie osoby nie są bezrobotne, a tym samym trudno je pozyskać w standardowy sposób. Przedsiębiorca chcąc zatrudnić wyspecjalizowanego pracownika musi znaleźć odpowiedni sposób i zdecydowanie nie ograniczać się do ogłoszeń.
W celu pozyskania specjalisty należy zwrócić się do profesjonalisty. Taką osoba jest headhunter, popularnie zwany „łowcą głów”. Jest to zawód, który oferuje bardzo wiele, a jednocześnie wymaga od osoby chcącej go wykonywać szeregu umiejętności. Ze względu na ciągłe zapotrzebowanie warto się nim zainteresować.
Jak wygląda praca headhuntera?
Skuteczny „łowca głów” działa w sposób niezwykle umiejętny wyszukując dla zleceniodawcy odpowiedniego kandydata, nie tylko wśród osób bezrobotnych. Jego najmocniejsza strona jest zdolność przekonania zatrudnionego gdzie indziej pracownika do zmiany pracodawcy. Takie działanie wymaga niebywałych zdolności negocjacyjnych i dyplomatycznych, a także dyskrecji, tak, by zleceniodawca nie był posądzony o podkupowanie pracowników.
Z drugiej strony, zdarza się, że specjalista chcąc zmienić pracodawcę może również skorzystać z usług headhuntera. W taki sposób można szybko i dobrze trafić na dobrą ofertę pracy. Od profesjonalizmu headhuntera zależy czy połączenie będzie dobre i korzystne dla obu stron.
Co powinien umieć headhunter?
Wśród cech charakteru przeważa zdolność komunikacyjna, a także wyczucie i duża zdolność zrozumienia potrzeb zleceniodawców. Ważna tu jest przenikliwość i spostrzegawczość, które pozwolą na efektywne wyselekcjonowanie odpowiednich kandydatów. Niezaprzeczalnie jedną z cech przewodnich jest umiejętność utrzymania i pielęgnowania kontaktów z ludźmi, z którymi headhunter już był związany.
To prowadzi do kolejnej cechy dobrego headhuntera, czyli doskonałej organizacji swoich poczynań. Aby efektywnie wspierać zleceniodawców, profesjonalny headhunter musi mieć zachowaną i aktualizowana bazę danych swoich kontaktów. Jeśli jego działania są naznaczone niezwykłą delikatnością, przekłada się to na jego popularność.
Jak znajduje pracowników headhunter?
Pierwszym krokiem jest określenie potrzeb zleceniodawcy. W przypadku pracodawcy będzie to dogłębna analiza profilu jego firmy, a także zatrudnionego zespołu. To pomaga dopasować nie tylko pod względem kwalifikacji potencjalnego pracownika, ale również pod względem personalnym.
W kolejnym kroku headhunter przeprowadza utajoną rekrutację. Polega ona na zaaranżowaniu dyskretnych rozmów z wybranym kandydatem i przekonanie go do zmiany pracy.